25 TIPS TIL DIG SOM OVERVEJER AT TAGE PÅ MESSE

Tusindvis af kunder tager hvert år på messe med tryksager og messesystemer fra LaserTryk.dk.
Vi har bedt dem dele deres bedste messetips.

FØR MESSEN, BOOKING AF MESSESTAND

1. Location, location, location
Book tidligt. Helt op til 12 mdr. før, så du sikrer dig bedst mulige placering.
Et godt trick er at placere din messestand ved kaffe- og madsteder eller på et
hjørne med meget trafik.

2. Location slår størrelse
Gå efter en mindre messestand, hvis det betyder, at den er bedre placeret.

FØR MESSEN, UDFORMNING AF MESSESTAND

3. Hav styr på basis-tryksagerne som roll-ups, foldere, flyers og visitkort
Husk at bestille de klassiske messetryksager i god tid. Ikke mindst visitkort. Mange visitkort.
De skaber altid opmærksomhed og koster ikke ret meget.

4. Skab opmærksomhed med beachflag, måtter, t-shirts og farvetema
Benyt utraditionelle tryksager og overvej et farvetema, som går igen på hele messestanden,
inkl. beklædning. Det gør, at din messestand skille sig ud fra mængden.

5. Giveaway
Sørg for, at alle får noget med fra din messestand, hvorpå dit logo fremgår. Fx en folder, en
flaske vand eller et visitkort.

6. Overvej en aktivitet
Overvej konkurrencer, fx hvor man skal vende tilbage på et givent tidspunkt og overvære lodtrækningen. Et lykkehjul på messestanden er også altid et hit.

7. Brug video
Fjernsyn med demo-video er god til at fange folks opmærksomhed. Så kan du som udstiller
nemt få kontakt med dem, mens de står og ser videoen – vent til videoens næste loop.

8. Tal til sanserne i din grafiske opsætning
Brug mange farver, grafik og billeder. Lad de lange produktbeskrivelser blive derhjemme.

9. Husk at reklamere … i loftet
Mange overser muligheden for at få lov at hænge bannere ned fra loftet. De er geniale
og kan ses i hele hallen.

10. Husk at reklamere … andre steder
Husk at dine potentielle kunder er overalt på messen, ikke kun ved din messestand.
Bestil derfor flyers/postkort til at reklamere ”andre steder” på messen,
fx i cafeteriaet og velkomstområde.

11. Gør det nemt at afkode dit budskab
Husk at folk i første omgang kun kigger på din stand i to-tre sekunder. Benyt
derfor enkle budskaber og husk en ”oneliner” placeret over hovedhøjde, så man nemt på
afstand kan se, hvad du tilbyder. Husk at mange gæster er lidt generte og vil gerne på
afstand kunne afkode, hvad du sælger.

FØR MESSEN, MARKEDSFØRING

12. Fortæl at du er på messen
Husk at fortælle på sociale medier, at du er tilstede på messen. Skriv det også i dine
emailsignaturer. Og send gerne en personlig invitation til dine bedste kunder.

13. Messemøde er nemmere at booke end et kundemøde
Har du emner i databasen, som du har svært ved at få en aftale med, så mind
dem i god tid om messen. Ikke om din deltagelse, men om messen generelt.
Når messen nærmer sig, kan du følge op og spørge om de kigger forbi din stand til en
kop kaffe. Det er ofte nemmere at booke et sådan møde end et alm. kundemøde.

14. Lav en målsætning
Aftal, inden I tager afsted, hvad I forventer at få ud af messen, så I har justeret
forventningerne. Det nytter ikke noget, at én i gruppen satser på 150 leads og en anden
er tilfreds med 15 leads.

UNDER MESSEN, LEADS LEADS LEADS

15. Når vi er på standen, så arbejder vi
Intern sniksnak og email-besvarelse foregår om aftenen. Og frokost
indtages ikke på standen.

16. Kendskab til udgifter
Gør det klart for alle, du har med på messen, hvor vigtigt det er, at få noteret leads
og snakket med så mange kunder som muligt. Mind om de store udgifter der er ved at
være på messe, når løn, hotel, standleje medregnes. Hvert lead tæller!

17. Indsaml leads, mange leads
Der kan være mange forskellige grunde til, at folk ikke har tid til en snak om dit produkt
på selve messen. Sørg for alt i verden for at få indsamlet emailadresser på alle, som bare
er lidt interesseret. Vær fræk og spørg om de vil bytte et visitkort med et
stykke chokolade og lign.

18. Tag noter
På de visitkort du indsamler, kan du lave dit eget notat fx om personen har bedt om
speciel information. Du kan også notere personens branche, så din opfølgning
bliver mere relevant. Folk elsker at føle, at de bliver husket.

19. Lead challenge
Lav en konkurrence om, hvem der kan indsamle flest leads, og vinderen kåres hver aften
ved at sammenligne stakken af visitkort.

20. Medbrig bedste sælger, ikke bedste fagmand
Dit resultatet fra messen kan mangedobles, hvis du medbringer en udadvendt person,
som aktivt henvender sig til folk, allerede ude i mellemgangen. Dette punkt er meget vigtigt.

21. Pas på med hyggen …
Om aftenen under messe er der næsten altid planlagt middage og events med alkohol.
Sig nej tak til disse.Spis i stedet en god middag i jeres egen gruppe og gå tidligt i seng.
At stå på en messe er hårdt nok uden tømmermænd og der er brug for at du performer 110 %.

22. Glem ikke at sælge til de andre leverandører
Begynd at opstille din messestand i så god tid, at du har tid til at komme rundt og hilse
på de andre udstillere inden messen åbner.

23. Husk lemming-effekten
Lemmingeffekten er stærk. Hvis der allerede er nogen, der er stoppet op for at se på
din stand, gør andre det også. Er der fx kun en gæst tilbage på din stand, kan du byde
vedkommende på en kop kaffe, så standen ikke bliver helt tom.

EFTER MESSEN

24. Hurtig opfølgning
Senest en uge efter messen, bør du følge op. Gerne før. Faktisk virker det godt, hvis du
allerede om aftenen følger op på dagens leads. Du kan ikke gøre det i løbet af dagen,
for der er du naturligvis i fuld gang med at sælge.

25. Opfølgning til ledelsen
Lav en samlet opfølgning efter messen til ledelsen. Hvor mange leads blev indsamlet og var
der fx konkurrenter til stede på messen med spændende produkter? Husk fotos.

VIGTIGSTE TIP

Messer virker!
Det er ikke for sjov, at vores kunder år efter år drager afsted på messer. Årsagen er
naturligvis, at det virker og kan betale sig. At tage på messe er et glimrende supplement til onlinemarkedsføring. Ikke mindst, hvis du vil ind på nye markeder. Så find allerede nu kalenderen frem og noter, hvornår der næste gang afholdes en messe, der er relevant for dig.