Hvem er I egentlig? - LaserTryk.dk

OM OS - POKAL HYLDEN

Om os: Historien om lasertryk.dk

Hvordan fik I ideen til LaserTryk.dk?


Vi startede med at sælge fester og ferie til unge LaserTryk.dk blev stiftet 5. maj 1999 ved lidt af et tilfælde. Faktisk var navnet dengang EntertainMen ApS, der under binavnet UngFerie arrangerede fester og ferie for unge.

Vores første maskine
Minolta CF910
- vores første maskine
Første kopimaskine
Vores eget behov for tryksager var stort, og vi syntes ikke, at der var nogen trykkerier, der levede op til vores krav med hensyn til pris, kvalitet og leveringstid.

Vi indhentede derfor et tilbud på at få egen digitale tryk- og kopimaskine opstillet. Chokket var stort, da vi så, hvor billigt vi selv kunne producere.

Markedsprisen for en A3-farveplakat var for 10 år siden ca. 10 kr./stk., og vores produktionspris var 2,5 kr./stk., så vi kunne hurtigt regne ud, at der var et stort potentiale på det marked.

Prisudviklingen har dog siden gjort, at prisen for en A3-farveplakat i dag er under 3 kr./stk., så hullet er desværre lukket, og den generelle tilstand i den grafiske branche viser tydeligt, hvor svært det er at holde en lønsom grafisk virksomhed kørende.
Vores maskiner i dag
Xerox iGen3
- vores maskiner i dag.
Diskoteker første kunder
Efter at have investeret i den første maskine, kontaktede vi vores samarbejdspartnere, primært diskoteker, for at høre, om vi ikke skulle trykke deres markedsførings-materiale, når vi nu havde maskinen stående.

Aggressiv prispolitik
Vi havde anlagt en aggressiv prispolitik og satsede på volumen. Det blev hurtigt en succes, og snart kørte den ene maskine i døgndrift. Faktisk overnattede vi flere gange sammen med maskinen for at fylde papir på.

Behovet for maskine nummer to, tre og fire kom hurtigt, og resten er historie.

I dag har LaserTryk.dk 40.000 firmaer og 55.000 privatpersoner på kundelisten.

Video om os
Se også vores video om LaserTryk.dk-historien.

Hvordan kan det være, at I har så mange privatkunder?

Vores fotoprodukter

Langt størstedelen af vores omsætning kommer fra erhvervskunder. De mange privatkunder skyldes, at vi de seneste 6 år har solgt såkaldte "fotoprodukter" til private.
Det kan være fotobøger, kalendere, lærreder, plakater mv.
Salget til private foregår via FotoSjov.dk.

Hvordan adskiller I jer fra andre trykkerier?




Kundernes ønsker og behov
Da ingen af os har grafisk uddannelse eller tidligere har været beskæftiget i den grafiske branche, har vi ofte en anden tilgang til tingene end vores kollegaer. Leveringsgaranti
Vi har ekstremt meget fokus på kundernes ønsker og behov. Folk kalder vores kundeservice meget amerikansk. Vi holder, hvad vi lover, og hvis ikke, får kunden tryksagen gratis.
Det lyder hurtigt lidt reklameagtigt, men det er skam ikke, fordi vi er nogle flinke fyre, det er simpelthen rigtig godt købmandsskab at investere i et længerevarende kundeforhold.

Vi måler løbende på vores kundetilgang, og den seneste statistik viser, at over 70 procent af vores nye kunder kommer på anbefaling fra andre kunder.
Intelligent produktion
Det unikke ved vores koncept er, at vi har placeret os lige der på markedet, hvor kunden ønsker, at deres trykkeri skal være.

Vi har et konstant fokus på at være effektive for dermed at sikre kunden lavest mulige pris. Det gøres bl.a. ved at producere intelligent.

Med vores "puljetryk" lader vi mange kunder deles om de høje opstartsomkostninger, der traditionelt er ved offsettryk. Kunden får samme tryksag, men langt billigere. Det er inden for "puljetryk", at vi de seneste år har oplevet den største vækst.

Vores kundeservicechef sidder klar til at hjælpe
Mia Røndrup,
kundeserviceansvarlig
Vi har også barberet sælgere og kundemøder væk. Og de fleste af kunderne finder faktisk selv information om tryksagerne på vores hjemmeside.

Vi har dog valgt ikke at gå "hele vejen" i jagten på lavest mulige pris. Vi er ikke et 100 procent online discount-trykkeri, som typisk findes i udlandet.

Vores kunder er glade for deres faste rådgiver, hvis nu et eller andet skulle gå galt. Derfor har vi valgt at bibeholde det 14 mand store kundeserviceteam.

Forklar noget mere om "puljetryk"



Vi har patent på Puljetryk Opfundet af LaserTryk.dk
Ordet puljetryk blev opfundet af LaserTryk.dk tilbage i 2002. Det dækker over vores unikke måde at producere små tryksager på.

Da flere andre i branchen begyndte at bruge betegnelsen, valgte vi at varemærkebeskytte betegnelsen i 2005 og registrere puljetryk.dk.



Simpelt koncept
Vi har en række standard-papirtyper, som vi trykker i nogle faste oplag.
Kundernes trykopgaver samles på disse trykark, der sendes i trykken, når de er fyldte. I begyndelsen lovede vi, at trykke minimum en gang om måneden (første tirsdag) med en levering uge senere. Leveringstiden var altså 10-40 dage.

Havde man tid til at vente, kunne man spare penge. Hastede det, måtte vi enten trykke det traditionelt eller i digitaltryk.

Puljetryk Papirtyper
Vores første puljetryksprodukt var 260 g Chromocard-papir, der er egnet til postkort, billetter, visitkort mv. Siden fulgte 100 g offset-papir (brevpapir) og 170 g silk, der er godt til løsblade, flyers, foldere og hæfter.
I 2009 fulgte puljetryk på 300 g silk-papir, der gav mulighed for eksklusive salgsmapper, produktblade, kraftige brochurerer og foldere. Puljetryk på 300 g silk-papir er i dag opgraderet til 350 g silk-papir.

Nedsat produktionstid
Flere og flere af vores kunder fik øjnene op for puljetryk-konceptet og ville gerne spare penge. Vi kunne således fylde arkene hurtigere op og nedsætte produktionstiden.

Fra 40 til 4 dage
Hvor produktionstiden i 2003 var op til 40 dage, faldt den i 2006 til 10 hverdage, i 2008 sænkede vi den igen til 6 hverdage, i 2010 til 4 hverdage og 2012 helt ned på 3 hverdage.
Det betyder, at puljetryk i dag ikke bare er billigere end traditionel trykning og i lige så god kvalitet, men faktisk er hurtigere end de fleste almindelige trykkeriers normale leveringtid.

Eksprestrykning af puljetryk
I 2011 har vi introduceret eksprestrykning på samtlige puljetryk-produkter. Eksprestryk Med eksprestryk kan vi på alle produkter afsende dagen efter, varen er bestilt. Selv med vores tillæg for eksprestryk er vores puljetryk typisk stadig billigere end traditionel offsettrykning.

Så med "puljetryk" er fordelene ved den høje offsetkvalitet kombineret med lav pris og hurtig levering.

Gør I noget særligt for at markedsføre virksomheden?



Vi har et konstant fokus på vores markedsføring og branding. Et fokus der nok blev skabt tilbage, da vi arrangerede fester og ferier og måtte kæmpe med andre arrangører om opmærksomheden fra den unge målgruppe. Vi leverer Svanemærkede tryksager

Vi benytter de traditionelle markedsføringskanaler, som directmails, online/offline annoncer og søgemaskineoptimering. Og har vi noget nyt og spændende at fortælle, kan vi godt finde på at lancere ret omfattende kampagner på kryds og tværs af medier. Det gjorde vi bl.a., da vi blev udnævnt til et Svanemærket trykkeri.
Men da vi ved, at langt de fleste kunder kommer på anbefaling fra andre kunder, Vi fokuserer på at give kunderne mere end de forventer fokuserer vi faktisk i det daglige mere på at give de nuværende kunder lidt mere, end de forventer.
Så skal de nok klare markedsføringen for os ved at anbefale til deres netværk.

Hvordan er koncernen opdelt i dag?



Vi har opdelt koncernen i en række selskaber, der alle drives her fra Århus. De tre primære selskaber er:

LaserTryk.dk A/S
Hovedselskabet, der helt eller delvist ejer de andre selskaber.
Findes på www.lasertryk.dk samt www.fotosjov.dk (fotoprodukter) og www.firmavisitkort.dk (visitkortbestilling).

Scandinavian Book A/S
Stiftet i 2009 og beskæftiger sig udelukkende med bogproduktion.
De fleste kunder er forlag, men vi beskæftiger os også med manual- og bogproduktion til erhvervslivet. Findes på www.scandinavianbook.dk.
Derudover har vi en række salgsselskaber i udlandet:

LaserTryck.se AB
Master Samuelsgatan 60, 111 21 Stockholm, Sverige
08-55118954, info@lasertryck.se, www.lasertryck.se

LaserTryk.co.uk Ltd.
Hamilton House, Mabledon Place, Bloomsbury WC1H 9BB, United Kingdom
0207 953 0331, info@lasertryk.co.uk, www.lasertryk.co.uk

LaserTryk.de GmbH
Flughafenallee 6, 6.OG, 28199 Bremen, Deutschland
421 5371 446, info@lasertryk.de, www.lasertryk.de

Lasertrykk.no AS
Øvre Slottsgate 2b, 0157 Oslo, Norge
22237070, info@lasertrykk.no, www.lasertrykk.no

Hvad er planen herfra?



Vi fortsætter med at fintune det nuværende koncept, som samtidig skal udbredes i England og Tyskland.
Derudover har vi lanceret en større satsning på fotobøger til private.

Endelig er vi ved at udvikle et specielt bogtryk-koncept for bøger i 30 til 500 stk. Der er ideer nok at tage af!

Ovenstående skrevet med udgangspunkt i interview med Anneline Højrup fra Stiften.dk.

Hold dig opdateret
Bliv opdateret med nyheder via emailservice eller facebook.
Hvad er planen herfra?
Esben Mols Kabell (til venstre) og Anders Grønborg, 2011

Din indkøbskurv


Samlet trykpris Ekskl. moms
Samlet rabat

Vi anbefaler, at du afgiver bestilling online.

På den måde, er du sikret, at bestillingen bliver afgivet korrekt mht. format, oplag og farver.
Og du undgår forsinkelser ved, at vi skal indlægge ordren manuel.

Er du i tvivl, sidder vi klar i kundeservice på info@lasertryk.dk
eller tlf. 87 303 403
Få sendt indholdet af indkøbskurven til en valgfri mailadresse.
I mailen er der et direkte link, så bestillingen nemt kan genoptages.

Bestilling af

Vælg produktionstid

Afsendt til tiden - eller gratis

Oplever du, at vi ikke får afsendt din tryksag til tiden, og har du bestilt den som eksprestryk, vil du blive tilbudt tryksagen uden beregning, dog maks. 5.000 kr og eksklusiv fragt.
Tilføj kommentar for din premium løsning
Rabat
Her på siden, kan du se dine priser, efter at rabatten er fratrukket.

Vær opmærksom på, at enkelte specialprodukter ikke er omfattet af vores generelle rabatter. Det drejer sig om:
• Flaskevand
• Emballage
Specialregnede tilbud
Herudover er der ikke rabat på special-regnede tilbud.

Spørg
Er du i tvivl, sidder vi klar til at hjælpe på info@lasertryk.dk.
Hej,

Vi har nu afsendt tilbud.


Ønsker du at bestille tryksagen, er der i mailen et
direkte link, hvor du kan afgive bestilling med få klik.

Du er selvfølgelig også velkommen til at besvare mailen
med din trykfil(er), hvis det er nemmere for dig.


Har du brug for yderligere information, sidder vi klar til
at hjælpe på info@lasertryk.dk eller tlf. 87 303 303.


Med venlig hilsen

Rasmus Linnet,
Ansvarlig for kundeservice

LaserTryk.dk
P. O. Pedersens Vej 26 - 8200 Aarhus N.
Hej,

UPS - noget er gået galt - og mailen er ikke nået frem.

Det beklager vi - og du bedes kontakte kundeservice,
som gerne regner en pris til dig.

Vi træffes på info@lasertryk.dk eller tlf. 87 303 303.

Vi beklager din ulejlighed.


Med venlig hilsen

Rasmus Linnet,
Ansvarlig for kundeservice

LaserTryk.dk
P. O. Pedersens Vej 26 - 8200 Aarhus N.
Eksprestryk

Haster det? - vi sidder klar til at hjælpe! 
Flere af vores tryksager tilbydes som "Eksprestryk", hvor vi mod et gebyr straks igangsætter produktionen.

Ekspres-teamet træffes på 
tlf. 87 310 356 
eller ekspres@lasertryk.dk
 
Layout

Vi kan hjælpe med designet
Har du brug for hjælp med design af din trykfil, sidder vores team af unge grafikere klar til at hjælpe.

Dit grafiske materiale
Det grafiske materiale vi laver til dig, bliver din ejendom, så du ikke fremover er forpligtet til at få trykt hos LaserTryk.dk.

Tilbud
For et uforpligtende tilbud, skriv blot til layout@lasertryk.dk.

To gratis værktøjer
Læg i øvrigt mærke til, at vi tilbyder 950 gratis designskabeloner samt adgang til 2. mio. gratis billeder
- læs mere
Skabeloner

Zip-fil
Skabelonerne er placeret i en ZIP-fil, hvori du finder:
    • Skabelon i PDF-format
    • Skabelon i InDesign-format
    • Dokumentet "Sådan-designer-du-din-tryksag.pdf"
    • Vores "eksport indstillinger"
    • Dokumentet: "Hvad er eksport-indstillinger.txt"

Læs mere
Se også vores skabelon-sektion.

Slip for bøvl - brug skabelone
Vi anbefaler, at du bruger en af vores skabeloner, når du designer din tryksag. ved at benytte skabelonerne, slipper du for bøvl med beskæring, dokumentstørrelse mv.

Design uden brug af skabeloner
Skal du designe en simpel tryksag, som fx et postkort, kan du gøre dette uden brug af vores skabeloner .

> Se også "Alt om trykfiler".
Brandhæmmende materiale

Godkendt til messebrug
Maaterialet der bruges, er brandhæmmende og godkendt til messebrug.

Kontakt os gerne for produktspecifikation.

Alt er muligt
Har du spørgsmål eller finder du ikke det du leder efter, er du altid velkommen til at kontakte kundeservice på info@lasertryk.dk eller tlf. 87 303 303.


Når du vælger et svanemærket trykkeri, vælger du et trykkeri, som bidrager til et renere miljø, et sundere arbejdsmiljø for de ansatte og en sundere fremtid for os alle.

Som LaserTryk.dk-kunde må du altså sætte Svanemærke-logo på din tryksag, som et synligt bevis på en ansvarlig og miljøbevidst indkøbspolitik.

Et svanemærket trykkeri lever op til skrappe krav mht.:
• Brug af miljørigtigt papir fra bæredygtigt skovbrug
• Brug af vegetabilske trykfarver
• Minimering af papirspild og andre affaldsmængder
• Energibesparelser og brug af vedvarende energi
• Hensyn til det kemiske arbejdsmiljø
• Udelukkelse af risikoen for at indånde organiske opløsningsmidler

Miljømærket papir
Hos LaserTryk.dk producerer vi udelukkende på miljømærket papir, der er produceret uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Vi er i dag oppe på, at 95 % af det papir vi benytter er Svanemærket. Resten har en tilsvarende EU miljøstandard.

Hvad kan svanemærkes?
Med undtagelse af vores postkort, må du indsætte Svanemærke-logo på alle vores papir-tryksager.

Definitionen på svanemærket
Når et produkt er svanemærket, er det din garanti for, at produktet er blandt de mindst miljøbelastende inden for sin egen kategori og at der er sat krav til stoffer, som er problematiske for sundheden.
Svanemærkede produkter kan således godt belaste miljøet, men de belaster mindre end de fleste andre produkter af sin art. Det er således en miljøcertificering, hvor kriterierne tager udgangspunkt i produkternes livscyklus.
Det vil sige, at man vurderer hvordan produkterne påvirker miljøet fra råstof til affald. Svanemærket blev etableret af Nordisk Ministerråd i 1989. For brug af logoet skal producenten og materialer være certificeret.